Det finns en annan islam än den extremistiska. Och ”vanliga” muslimer

Det menar Lisa Magnusson i sin ledare i dagens DN (2021-02-25). Med andra ord: det finns en annan islam än islamismen.

Tänk om jag skulle påstå (mot bättre vetande) att det fanns en annan nazism än den extremistiska. Då blev jag uthängd till allmänt spott och spe. För att nationell extremism finns inbakad i både ”nazism”, ”fascism” och andra varianter.

Risken för uthängning hänger ofta på ordvalet. Jag vågar påstå att det finns en annan nationalism än nazismen och fascismen. En som försöker att bevara det egna utan att kategoriskt avvisa det främmande. En nationalism med eftertanke och utan ideologiska skynken. En symbol för det egna till skillnad för det främmande. Familjen, släkt och vänner, alla som känner sig tillhöriga samma kulturkrets. För min egen del finns det eller borde finnas även en europeisk nationalism som innefattar allt det vi har gemensamt med våra europeiska grannar som vi delat historien med under mer än ett millennium. Även med Ryssland, för att inte missförstås. Trots alla krig. På grund av den gemensamma kulturen som har sitt ursprung i antiken och kristendomen. Med nationella kryddningar av olika slag.

Läsaren kanske frågar sig hur det ligger till med kommunismen. Svaret är att kommunismen är väl definierat historiskt genom dess bibel, Karl Marx’s Kapitalet. Att det sedan dess tillkommit en mängd varianter såsom socialismen (även om dess rötter till en del sträcker sig längre tillbaka än enbart till Marx) är en annan sak. Eller att den sorts kommunism som kineserna utvecklat knappast förtjänar kallas kommunism. Grundtanken i kommunismen är att den arbetande delen av folken världen över ska förenas under samma röda fana. Men nationalismen har visat sig starkare även här. Kina och Vietnam är inte precis såta vänner, Nordkorea och Kina ej heller.

I motsats till högerextremism talas det sällan om vänsterextremism. Anledningen är att vänstern inte vill kännas vid, inte skylta med den extrema interpretationen av sin ideologi. Samt att vänstertänk i bred bemärkelse styr dagens media. I förening med kapitalismen i sin globala utformning.

För att bli rätt förstådd: Extremism är den extrema interpretationen av en ideologi. Av olika uppfattningar om hur världen borde vara ordnad. Extremism är inte ett separat fenomen utan relaterar alltid till något som anses vara godtagbart, åtminstone för tillfället.

Varför uppfattas då islamismen icke som en extrem interpretation av islam, d v s en avart som ändå har sina rötter i huvudfåran? Till skillnad mot de ideologiska fenomen jag räknat upp.

Jag vill påstå att det finns två samverkande anledningar samt en tredje av mer generell natur.

Den ena är att de som företräder islams huvudfåra (eller fåror, för att vara exakt, dess sunnitiska resp shiitiska) icke vill eller förmår dra en klar gräns. Eftersom även islamismen hämtar sin inspiration från samma källor, koranen och haditherna. Och vilken muslim vågar ifrågasätta ett enda av Mohammeds ord?

Den andra anledningen är att somliga icke-muslimer ser politiska fördelar i att blunda.

Den tredje anledningen är dagens dogm att man inte får tala eller ens tänka illa om ”den andre” för att inte gör denne till ett ”offer”, även om offret visar sig vara en förövare.

Självfallet finns det och har funnits extremism även inom kristendomen. Såsom inkvisitionen. Eller häxbränningarna. Eller förföljelse av judar. Men detta och liknande fenomen har kristendomen klarat att göra sig av med för rätt länge sedan. Dessutom har de varit av temporär betydelse. I motsats till islams historiska utbredning genom erövring och underkastelse av icke-troende. Det är rakt utsagt löjligt när Lisa Magnusson implicit försöker kompensera islamismen som ett av islams fenomen med att hänvisa till att ”många muslimer är snarare att jämföra med Svenska kyrkans-kristna än med dårarna i Westboro Baptist Church”. So, what?

Åter till huvudtemat. Underrubriken i Lisa Magnusson artikel lyder ”I Sverige tillåts gapiga fundamentalister att göra sig till talespersoner för alla muslimer. Det är ett stort misstag”. Lätt att hålla med om misstaget. Men vad menas med ”tillåts”. Vem är det som tillåter att så sker?

Lisa Magnusson besvarar frågan själv. Exempelvis en imam som har ett ”dilemma” med finansieringen av sin nya moské när Saudiarabien, Qatar eller Förenade Arabemiraten verkar vara beredda att finansiera bygget. Till priset av att moskén ska ”följa fundamentalistisk salafism”. Något som jag tyder som islamism. Vilket Lina Magnusson bekräftar med: ”Varför den [d v s den nya moskén i Växjö] redan från början får en extrem inriktning.” Nu vet vi hur mycket krävs av en imam för att överge den islam som Magnusson gillar. Varvid ”redan från början” tyder på att övergången till den extrema inriktningen kommer att även ske i andra fal, fast med viss fördröjning.

Efter lite om och men kommer Lisa Magnusson med den av mig förväntade ursäkten. Först berättar hon om verkligheten: ”Nu när det är ramadan kommer rapporter från Göteborg om att barn, så unga som 10 år, tvingas att fasta. Detta är förskräckligt…”. För att visa att det inte borde förhålla sig på det sättet gör hon sig till interpret av själva koranen: ”Om ramadan ska man veta att fastan är en valfri praktik för vuxna, det enda rimliga är givetvis att barn är undantagna.”
Medan det är sant att barn fram till puberteten är undantagna är fastan ingen ”valfri praktik” för vuxna, utan en plikt. Undantagna är endast vuxna som är sjuka och kvinnor som är havande eller diar eller någon som är tvungen att utföra ett särskilt tungt arbete. ”Rimligt” är ett ord som definitivt inte lämpar sig då det gäller att interpretera koranen. Och inte heller bibeln.

Intressant att få veta att det pågår ”en livaktig diskussion bland svenska muslimer om huruvida fasta ens är möjligt här, där solen är uppe så länge om dagarna.” Det borde ju finnas en eller annan muslim i höjd med Kiruna vid polarkretsen. Som, ifall ramadan råkar infalla kring midsommar, skulle bli utan mat i flera dygn eller t o m veckor. Något som Mohammed verkar inte ha tänkt på.

Avslutningsvis trampar Lisa ordentligt snett när hon försöker ge muslimerna lisa [lisa = lindring, för den som inte känner till ordet] och skriver: ”Men precis som med alla traditioner är det möjligt att bevara det som är fint och meningsfullt, och så gör vanliga muslimer…”

Bästa Lisa, tack för din förklaring av vad som kännetecknar en ”vanlig” muslim. Förklara det gärna också för en troende muslim. Säg till att han eller hon kan välja och vraka i koranen för att hålla sig till det som känns fint och meningsfullt. Det måste kännas befriande för en muslim att få vara lagom troende. Insha'Allah!

Donera till Medborgarperspektiv som driver bloggen och Lästips. Vårt arbete och resurser går till att stödja Nya Media och yttrandefriheten.
Klicka på något av beloppen i knappen och du kommer till en ny sida där du kan bekräfta din donation med ett klick eller öka på beloppet.

Publicerad av: 

Gerhard Miksche 2021-02-26